Mobilmonday.dk

Den mobile mandag
Faldgruber ved opstart af restaurant og cafe

Undgå faldgruber når du starter en café

Der er mange der bruger Corona-nedlukningen på at udtænke og planlægge en café eller kaffebar. De fleste af os ser efterhånden positivt på en fremtid, hvor vi igen kan gå på restaurant og café uden de store restriktioner.

For mange, er det helt nyt at starte og drive en café, og det giver anledning til mange begynderfejl. Derfor skal du klæde dig på til et liv som restauratør, og du kan starte med disse gode råd fra Cosina.

Få rådgivning eller sparring fra nogen med erfaring

Hvis du kender en, der selv har prøvet at drive en café eller restaurant, bør du spørge ham eller hende om gode råd. Og hvis du kender personen godt, er der ikke noget i vejen for, at spørge om et decideret mentor-forløb, hvor I snakker sammen minimum månedligt under planlægning og udvikling af caféen samt nogle måneder efter opstarten. På den måde vil du undgå de fleste begynderfejl, og chancen for succes øges betragteligt.

Koncept før lokaler

Inden du vælger dine lokaler, bør du vide, hvad konceptet skal være, præcist hvilke maskiner du skal have, hvor meget diskplads du skal bruge, og hvor mange gæster du forventer at have plads til. Ellers står du i den situation, at du har skrevet under på en lejekontrakt til et lokale, du er bundet til i mange måneder, og at du ikke har plads eller faciliteter til det koncept du vælger.

Brug tid på planlægning

Al planlægning er givet godt ud. Forvent at bruge minimum 3 måneder, eller mere realistisk 6 måneder, på at planlægge og udvikle caféen. Det afhænger selvfølgelig af, om lokalerne er lavet til en café, eller om det skal renoveres til formålet. Renoveringen kan nemlig hurtigt tage et par måneder, da man er afhængig af flere forskellige typer håndværkere, der ikke altid har tid lige når man skal bruge dem. Derudover kan der værre forsinkelse på maskiner, ikke mindst hvis de er specialfremstillet til din café.

I planlægningsfasen skal du vurdere lønsomheden af forskellige produkter du overvejer at sælge, og vælge dem, som har størst potentiale for at blive en succes. Mange glemmer omkostninger i form af råvarer, tidsforbrug og ikke mindst spild når man producerer noget. I denne sammenhæng er det vigtigt at sammensætte et simpelt og skarpt koncept, hvor produkterne passer til caféen. Hvis man vil for mange ting, bliver det sjældent godt.

Hvis du lejer et lokale, der ikke allerede har inventar og maskiner du skal bruge, bør du finde et storkøkken-firma eller anden specialist, der kan hjælpe med at tegne inventaret ind i en grundplan. På den måde får du visualiseret indretningen og arbejds-flowet, hvilket altid giver anledning til optimering og ændringer i opstillingen.